موشن گرافیک چیست ؟
موشن گرافیک ترکیبی از دو واژه موشن به معنی حرکت و گرافیک به معنی تصویر است؛ که توسط برنامه های گرافیکی ساخته میشود. جان وینتی اولین فردی بود که این اصطلاح را وارد فرهنگ لغات مربوط به دنیای مالتی مدیا کرد. موشن گرافیک تلفیقی ست از هنر طراحی گرافیک، متحرک سازی و علم به کار بردن عناصر طراحی شده که در انتها با موزیک و افکت های صوتی مرتبط ترکیب و تکمیل میشود.
موشن گرافیک به صورت عامیانه جذاب کردن همون گرافیکی مثل پوستر یا تراکت یا تصویر توی کتابی که قبلا خیلی دیدین و استفاده کردید اما این بار همون جزییات را متحرک و جذاب میبینید همراه با صدای گوینده و افکت , پس سختش نکنید توی موشن گرافیک هر همون جزییات گرافیکی که همه جا میبینید رو میتونیم متحرک , جذاب و مفهومی تر کنیم
موشن گرافیک به چه کار میاد ؟
کمی فکر کنیم میبینیم دیگه تبلیغات چاپی قدیمی و در کل روش های تبلیغات قدیمی خیلی خسته کنندس و اصلا کسی نگاه نمیکنه و در عوض غوغا فضا مجازی و اینترنت مردم همش دنبال کلیپ دیدن هستن پس یکی از کاربرد مهم موشن گرافیک جذاب تر کردن تبلیغ هست .
خب تا اینجا فهمیدیم که موشن گرافیک میتونه همون مطالب و گرافیک قدیمی را متحرک کنه و البته جذاب تر ولی خب این متحرک سازی و جذاب تر شدن کارایش تو این هست که تو رساندن مطالبی سخت و خسته کننده خیلی کمک میکنه و یکی از کاربرد دیگه اش بحث تبلیغات هست .
مطمئناً می دانید که محتوای ویدیویی در نتایج استراتژیهای بازاریابی شما نتایج مثبتی دارد. ویدیوهای بازاریابی متحرک سازی شده ابزار مناسبی برای شناساندن ایده کسب و کار شماست و این کار را خیلی سریع و در عرض چند ثانیه انجام میدهد. به راحتی مخاطبها و مشتریان بالقوه را جذب میکنید و آنها را به برداشتن گام دوم هدایت میکنید.
شما همیشه برای ساخت فیلم ، کلیپ و تیزر تبلیغاتی امکان فیلمبرداری ندارید! یا محدودیت زمانی وجود دارد یا اینکه در کوتاهترین زمان بیشترین اطلاع رسانی مد نظر است . بهترین روش برای حل این مشکلات موشن گرافیک است.
امروزه موشن گرافیک به ابزاری مستقل و موثر در تبلیغات تبدیل شده است. کاربردهای این سازه ی تصویری بنا به سفارشات، رو به گسترش است. با گذشت زمان و به مرور بسیاری از ظرفیتهای ناشناخته آن، پا به پای رشد تکنولوژی، کشف و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته این نکته را باید در نظر داشت که استفاده از گرافیک حرکتی در رسانه های ویدئویی کاملا به صورت سلیقهای انجام میشود.
تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و… می تواند برند شما را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر برند را در ناخودآگاه ذهن بیننده وارد کند. هویت سازی لوگو و برند تقریبا در تمام شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام می شود.
کاربرد های موشن گرافیک
موشن گرافیک برای موارد زیادی استفاده میشه مثل :
تلویزیون
فیلم ها و سینما
تبلیغات ،
بنر های سایت ،
موشن گرافیک را چطور میسازن ؟
ساخت موشن گرافیک ابتدا از نیاز سنجی و ایده شروع میشه که اصلا چی میخواهیم و چی بشه و قدم بعدی با استفاده از نرم افزار های طراحی گرافیکی مثل فتوشاپ یا ایلاستریتور تصاویر و المان ها آماده میشه بعد طبق سناریو و ایده با نرم افزاری مثل افتر افکت متحرک سازی انجام میشه و به قول معروف موشن میسازیم و در نهایت با استفاده از نرم افزار میکس مثل پریمیر کلیپ خروجی افتر افکت را با صدا و افکت میکس میکنیم .
چرا باید از موشن گرافیک استفاده کنم ؟
جواب سوالمون در همین مطلب که اگر به جای متن های خسته کننده, همین مطالب به موشن گرافیک تبدیل میشد چقدر مفهومی تر و جذاب میشد .
بنابراین شما اطلاع دارید که موشن گرافیکها چگونه مفاهیم پیچیده را به مخاطب میشناساند، طوری که در خاطر آنها برای مدتی بماند. ولی دلایل دیگری هم داریم که نشان میدهد چرا باید در بازاریابی محتوایی خود از ویدیوهای موشن گرافیک استفاده کنید. موشن گرافیک یکی از برجستهترین و تاثیرگذارترین روشها در بین سایر روشهای بازاریابی ویدیویی است.